Ceny paliw są coraz wyższe, a to powoduje że wielu z nas szuka sposobu na obniżenie zużycia benzyny, gazu LPG bądź oleju napędowego. Jak się okazuje, możemy w prosty sposób obniżyć spalanie nawet o 1-2 litry, stosując się do poniższych porad. Sprawdźmy więc w jaki sposób możemy regularnie płacić mniej przy dystrybutorze na stacji paliw.
Zmieniamy biegi przy niższych obrotach
Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest niekręcenie silnika na wysokie obroty jeżeli nie jest to absolutnie konieczne. Podczas normalnej, spokojnej jazdy, gdy utrzymujemy stałą prędkość, należy utrzymywać obroty możliwie nisko. W przypadku silnika zasilanego benzyną lub LPG nie powinniśmy jednak schodzić poniżej 2000 obrotów na minutę. W przypadku diesla możemy zejść do 1500 obr/min. Jest to bezpieczna granica, przy której jednostka napędowa będzie spalać jak najmniej, a jednocześnie nie będzie to szkodzić jej elementom bądź przeciążać ich. Poznaliśmy już pierwszy sposób na to jak ekonomicznie jeździć samochodem, czy jednak jest on jedyny? Absolutnie nie. Trzymając się nadal tematyki obrotów silnika, należy również nie przesadzać z nimi podczas przyspieszania. Warto tak poznać swój samochód, by wiedzieć w którym momencie można najwcześniej zmienić przełożenie skrzyni biegów. Po takiej zmianie obroty silnika powinny wynosić wspomniane 2000 na minutę dla benzyniaka i 1500 dla diesla. Oznacza to, że biegi powinny być zmieniane w momencie, gdy obroty wyniosą około odpowiednio 2700-3000 na min. bądź 2200-2500 na min., zależnie od typu silnika.
Nie jeździmy na tak zwanym luzie
Jazda na luzie to zły nawyk wielu starszych kierowców, ale również młodszych którzy chcą w ten sposób ułatwić sobie prowadzenie auta. To jednak absolutny błąd w sztuce jeżdżenia samochodem z manualną skrzynią biegów. Oprócz tego, że pogarsza on bezpieczeństwo jazdy, powoduje także znaczny wzrost zużycia paliwa. Wynika to z faktu, iż w czasie gdy wrzucamy luz i toczymy się, bądź hamujemy w trakcie zjazdu z górki czy dojazdu do czerwonego światła, silnik cały czas spala paliwo. Jest to niezbędne by podtrzymać wolne obroty. Natomiast gdy hamujemy silnikiem, taka sytuacja nie ma miejsca. Każdy współczesny samochód, który posiada elektroniczny wtrysk paliwa, w takiej sytuacji po prostu przestaje podawać je do komór spalania silnika. Motor nie zgaśnie, ponieważ cały czas jest napędzany przez koła i skrzynię biegów. Wykorzystując ów technikę można bardzo łatwo obniżyć spalanie nawet o litr na każde sto kilometrów. Podczas jazdy miejskiej zysk może być jeszcze większy, ponieważ wtedy często rozpędzamy się i hamujemy.
Mamy nadzieję, że dobrze wyjaśniliśmy jak ekonomicznie jeździć samochodem. Powyższe sposoby są łatwe do wdrożenia do techniki jazdy każdego kierowcy, a jednocześnie pozwalają znacznie zmniejszyć konsumpcję coraz droższego paliwa. Warto stale monitorować spalanie na komputerze pokładowym pojazdu, by szybko zauważyć różnicę.